Thijs
Born, december 2021
Het leven is niet altijd makkelijk

Nieuwe dingen doen en de wereld ontdekken. Dat is de grootste wens van Thijs voor als hij zijn opleiding laboratoriumtechniek heeft afgerond. Hij kan niet wachten om te reizen en te leren van andere mensen en culturen. “Ik denk dat de wereld een betere plek wordt als we ons verdiepen in de ander. Dan krijgen we begrip voor elkaar.”

Wat daarbij ook helpt, denkt Thijs: “Accepteer dat het leven niet altijd makkelijk is en durf dat te erkennen. Deel het en vraag om hulp!” Dat het leven zwaar kan zijn, weet Thijs maar al te goed. “Ik lijd aan clusterhoofdpijn en lig vaak op bed. Dat roept soms onbegrip op. Je bent al snel een aansteller, want mensen zien het niet aan me.”

Toch blijft Thijs optimistisch en glinsteren zijn ogen als hij denkt aan mooie dingen. “Neem mijn broertje Daan, die een ernstige aandoening aan zijn nek en rugwervels heeft. Dat op zich is natuurlijk niet mooi, maar wel de enorme hulp van mensen die doneren voor de peperdure operaties. Dat heeft diepe indruk op me gemaakt. O, en gelukkig gaat het beter met Daan. Hij kan zijn leven langzaam weer wat oppakken, net als de rest van ons gezin.”

Thijs' portret hangt – met 150 andere meesterwerken – tot en met 8 mei 2022 in Museum Hedendaagse Kunst De Domijnen te Sittard. Ontdek hier meer over de expositie.