Antwerpen, mei 2022
Het mens-zijn is een geschenk

Dirk De Wachter is een gerenommeerde Belgische psychiater en hoogleraar. Speciaal voor de expositie 'We all' in Museum of Humanity portretteerden we hem thuis in Antwerpen. Ook mochten we hem interviewen.

Wat betekent het volgens u om mens te zijn?
"Ik denk dat wij geen mens zijn, maar dat wij mens worden, dat we dus bemenst worden. Het mens-zijn is een geschenk, een genade, iets dat ons gegeven wordt."

Wat ziet u als de grootste uitdaging voor de mensheid?
"De grootste uitdaging voor onze maatschappij is de balans tussen zelfigheid en de noodzaak van verbinding. Mijn cultuurkritiek is dat zelfigheid overheerst, ten koste van het samenzijn, het zorgende, het barmhartige voor elkaar."

Waarom benadrukt u de noodzaak van verbinding en gemeenschap?
"Ik denk dat de mens essentieel een verbonden wezen is. Het samen met anderen zijn, is de essentie van het menselijk zijn. Als we die verbinding verwaarlozen in een ikkige wereld, dan ontmenselijken wij en dreigt de samenleving te deshumaniseren."

Hoe ziet u de toekomst van de mensheid?
"Als psychiater zie ik de lastigheden van het leven onder ogen, maar ik kijk altijd hoopvol en constructief naar de toekomst. Het komt goed als we waakzaam blijven en ons richten op saamhorigheid, zorgzaamheid en het onder ogen zien van moeilijkheden."

Hoe kunnen we ons leven meer betekenisvol maken volgens u?
"Ons leven krijgt zin door het besef van sterfelijkheid. We hebben de nood om betekenis en zin te genereren, omdat het leven maar tijdelijk is. De essentie is zinvol en zorgzaam betekenend te zijn, en dan komt het geluk, het ware geluk, vanzelf ook binnen."