Muren vol verbondenheid

Wat veel mooie mensen, wat een goede sfeer en wat veel portretten! We zijn echt overweldigd door alles wat er is gebeurd tijdens de ‘inpakactie’ van Museum of Humanity.

Een statement voor meer verbondenheid. Dat is wat we vooraf als doel hadden, waarbij we vooral dachten aan de portretten die schouder aan schouder op de gevel zouden prijken. Toch kreeg die wens voor meer verbondenheid terwijl het weekend vorderde zoveel meer diepte. Wat er zich op het terrein afspeelde, maakte diepe indruk op ons. Zoals een bezoeker het na afloop verwoordde: “Ik weet niet precies wat er gebeurde toen ik richting het museum liep. Opeens stond ik met ogen vol tranen. Geraakt door de portretten op de gevel. Geraakt door de energie van ‘durven dromen’ en de sfeer van gelijkwaardigheid.” Een mooiere ‘opbrengst’ van dit megafotoproject hadden we niet kunnen wensen.

(tekst loopt door onder de video)

Ogen zagen, oren luisterden

Verbondenheid. Je zag het overal. Oude bekenden kwamen elkaar weer tegen, nieuwe bekenden sloten vriendschappen. Spontane aanwaaiers werden gefotografeerd en bleven plakken. Er werd gelachen en soms ook gehuild. Ogen zagen de ander, oren luisterden en harten gingen open. Daarbij stuwde de energie van de tientallen vrijwilligers dit project ook letterlijk tot grote hoogte. Want hoog wás het voor onze dappere posterplakkers die zich, gewapend met kwasten en emmers, tot aan de dakranden van het gebouw lieten liften.

(tekst loopt door onder de foto's)

+ 7

Leger van mensen

“Dit was Museum of Humanity zoals het moet zijn,” blikt Ruben, de bedenker van het project, terug. “Ik zie een beweging voor me, een leger van mensen met wie we samen een positief virus van verbondenheid verspreiden. Tijdens het weekend gebeurde dit voor mijn ogen, want naast de artistieke kant van dit project zag ik overal kostbare ontmoetingen. Zelf had ik ook ruimte voor mooie gesprekjes, terwijl het grote doel was om honderden mensen te fotograferen.”

Nieuwe collectie

Heel veel kwam dit weekend samen. Zo openden we ná de lockdown eindelijk weer de verroeste deuren van het museum en konden we eindelijk de nieuwe collectie laten zien. De heropening op vrijdagmiddag had een extra feestelijk tintje door de komst van burgemeester Jan Hamming, wethouder Songül Mutluer en de artiesten Christie en Marc Floor.
Tegelijk grepen we de heropening aan om het nieuwe project A Million Dreams te lanceren. Want net zoals Museum of Humanity ooit begon met één droom van Ruben, zo gaan we vanaf nu verhalen en ideeën delen van mensen die de wereld mooier willen maken. In het groot of in het klein.

(tekst loopt door onder de foto's)

Nederland en ver daarbuiten

Als het aan Ruben ligt, smaakt het inpakken van gebouwen naar meer. Ook is hij heel dankbaar voor de goede partners: Printerpro.nl, Hoogwerker Centrum Nederland, Budgetcam, Hembrug B.V. en Bind. “Het was keihard werken en soms wat chaotisch, maar dat was het allemaal waard. Sterker nog, wat mij betreft was dit een prachtig experiment om met ons leger aan medewerkers en fotografen nieuwe gebouwen in te pakken. Dat kån in Nederland, maar ook ver daarbuiten. Op gevels van scholen, flats of vervallen panden. Dit weekend heeft bewezen dat we een enorm krachtig instrument hebben om daadwerkelijk bij te dragen aan meer verbondenheid tussen mensen."

Wil je meedromen? Stuur ons dan een mail!

Foto's: B-Twien Clicks Film & Photo, Fred Wolf, Gé Dubbelman en Museum of Humanity