Museum of Humanity vijf jaar

Voor een wereld waarin iedereen zich gezien voelt

Deze week bestaat stichting Museum of Humanity precies vijf jaar. Ook werkt Ruben Timman al twintig jaar aan zijn droom om zoveel mogelijk mensen het gevoel te geven dat ze gezien worden.

Precies vijf jaar geleden kreeg stichting Museum of Humanity vaste vorm nadat fotograaf Ruben Timman daarvoor al vele jaren alleen werkte aan zijn ‘geheime project’. “In 2001 ben ik voor een reportage in Vietnam,” vertelt hij. “Tijdens deze reis krijg ik een droom: ik bezoek het ‘museum der mensheid’ en krijg een rondleiding van oud-VN-baas Kofi Annan. Ook doe ik een schokkende ontdekking: het museum verkeert in vervallen staat. De vitrinekasten zitten onder een dikke laag stof, alles is smerig, het glas gebroken en het is er donker. Ik ben verontwaardigd, want niemand lijkt zich er druk om te maken."

De droom laat Timman niet los en geleidelijk aan ontstaat het verlangen om via fotografie de schoonheid en waardigheid van de mens – te midden van een vervallen wereld – te laten zien aan anderen. “Met die wens in mijn hart, en mijn camera in de hand, ben ik op pad gegaan. Wereldwijd heb ik ruim achtduizend mensen gefotografeerd, altijd op dezelfde manier: recht van voren, met een neutrale uitdrukking, zo puur mogelijk.”

Met zijn foto’s wil hij het grote publiek vertellen dat alle mensen uniek en waardevol zijn, stuk voor stuk ware meesterwerken. Timman: “Als uitnodiging om stil te staan, om goed naar elkaar te kijken. Zodat we oog voor elkaar krijgen, de ander als waardig mens zien. Voorbij huidskleur, afkomst, religie, gender of mening.”

Een fantastisch avontuur met een groeiend 'leger' om met elkaar het verschil te maken, omdat Museum of Humanity zoveel meer is dan een alleen een museum.

Wist je dat we in de afgelopen vijf jaar:
• 25.000 bezoekers ontvingen bij onze exposities?
• 8.000 geportretteerden mochten vertellen dat ze ertoe doen?
• 3.000 leerlingen een training gaven met School of Humanity?
• 90 vrijwilligers achter ons hebben als 'leger'?

Nieuw zakelijk netwerk
Om nog meer impact te maken, lanceren we ons nieuwe zakelijke netwerk Dreambuilders. Voor ondernemers die samen met ons willen bouwen aan de komende vijf jaar van Museum of Humanity. Ontdek hier meer over de voordelen en voorwaarden.