Van wapens naar waardigheid

Op het Hembrugterrein zijn van 1895 tot 2003 wapens en munitie geproduceerd. In hoogtijdagen werkte er 8.500 mensen aan een gigantische oorlogsmachine. Elk gebouw had een eigen functie en droeg bij aan de productie hiervan.

Zo was gebouw 155, de Harderij, een plek waar staal werd gehard. In 1983 sloot de Harderij haar deuren nadat deze afdeling werd overgenomen door Staalharderij Neve te Diemen. Hierna raakte de Harderij in verval en begon de natuur het gebouw langzaam over te nemen.

Tot hier in 2019 het Museum der Mensheid haar hoofdkwartier kreeg. Een plek waar met duizenden portretten de mensheid en het leven worden gevierd. Hier vertellen we dat ieder mens er toe doet en waardig is, hoe gebroken we ook zijn. Een positieve boodschap in een soms duistere wereld. Van wapens naar waardigheid.

Een korte film over het verval en de wederopstanding van Gebouw 155. Deze film is gemaakt door fotograaf en filmer Gé Dubbelman en bestaat uit duizenden losse beelden, een zogenaamde time lapse.

Dankjewel Gé voor jouw betrokkenheid en prachtige beelden voor het Museum of Humanity. Meer zien van het werk van Gé Dubbelman? Klik hier.